Lauantaina olin Sosialidemokraattisten naisten järjestämässä koulutuksessa, aiheena "äänestäjien kohtaaminen" Psykologi Pirkko Lahti kertoi monin esimerkein miten pitää kohdata ihminen. Keskustelussa tuli esille myös, että Pirkko Kuusela kertoi, että hän saa oikeasti ihan kummallista palautetta vaalikentillä. Ihmiset ovat liian ystävällisiä he tulevat taputtamaan, halaileen yms. - ai, niin unohdin kertoa, että hän käyttää pyörätuolia. Pirkko Lahti selitti, että "vammaisen" tai muuten erilaisen ihmisen mielessä kaikki mahdolliset tunteet liikkeelle, esim. hän tuntee syyllisyyttä, että itse kävelee..... se on kyllä harmillista, koska se tarkoittaa, että he eivät ota todesta....? Siis, se suhtautuminen ei käänny ääniksi. Sama on myös kun vammaiset itse ei luota vammaiseen ehdokkaaseen, kun eivät luota omiin kykyihinsä!

 

Tyylikonsultti piti myös tunnin verran väreistä, eleistä yms. mikä merkitys niillä on.....

 

Koulutuksen jälkeen tulin kotiin ja pitkästä aikaa mulle sattui tämän tyyppinen kohtaaminen kotipihalla. Liikuntaesteisenä katson nenä kiinni maahan, koska pitää tarkkaan katsoa mihin jalkansa pistää, että ei huomaa olevansa nenällään. Rauhassa kävellessäni takaapäin lähestyy joku huojahteleva mies, pysähtyy eteeni ja pyytää, että "anteeksi" minä kysymysmerkkinä? Sanoin hänelle, että ei ole anteeksi pyydettävää, koska et ole minulle mitään pahaa tehnyt! Mies jatkaa, että "tarviitko apua?" kiitin kauniisti ja kerroin että kyllä tästä selviydyn kotiin asti.

 

Minua rupesi naurattamaan, että tässä taisi olla yksi joka tunsi itsensä jotenkin syylliseksi. 

 

Minä en ymmärrä sitä, että miksi vammaisiin ihmisiin ei voi suhtautua normaalisti. Meikäläinen unohtaisi olevansa vammainen lainkaan jos siitä ei koko ajan ulkopuolelta muistuteta!!!!!

 

PIRKKO KUUSELA ON HYVÄ SDP:N KANSANEDUSTJA EHDOKAS UUDELTAMAALTA!