Viimeinen kuva vanhasta talosta!

Tien puoleisen sivustalla sinnitteli vanha Juhannus ruusu!

Sireeni kukki etupuolella!

Huomenna tulee kaivinkone joka laittaa vanhan talon maantasalle! Vähän haikeaa, mutta talo on niin huonokuntoinen, että nykyinen maanomistaja ei voi sitä kunnostaa. Minun mökkerö on vastapäätä ja se tarkoittaa, että mulla maisema muuttuu toisenlaiseksi......

Olen katsellut vanhaa taloa kaksikymmentä vuotta edessäni ja muistellut useasti, että miten mummo ja pappa siellä aikoinaan olivat eläneet. Monta lapsuuden mielikuvaa on saanut selityksen. Mieleen on syöpynyt eräs tilanne, kun olin viiden vanha ja olin suuttunut mummulle jostain sydänjuuriani myöten. Olin huutanut hänelle, että "kun minä menen Tapanin kanssa naimisiin, niin en tule tänne enää ikinä". En muista kuka tämä Tapani edes oli, enkä koskaan ole mennyt naimisiin kenenkään muunkaan kanssa, siis ainakaan vielä! Toivoahan ei saa koskaan menettää, hiihihaaaa! Olen siellä käynyt kahdenkymmenen vuoden ajan lomailemassa joten sekään eikä ole toteutunut....!

Näen mummoni ( hän oli hyvin vahva nainen) seisovan portailla pitkässä hameessa ruutuesiliina edessään ja huivi päässään ihmettelevan maailman kummallisuutta. Hänen lempilauseitaan oli, että "aina uutta ja kummenpaa". Olen miettinyt, että mitähän mummo sanois tästä ajasta ja siitä, kun minä chattailen siellä mökkerössäni tai tarkemmin auton etupenkillä maailmalle?

Kävin hänen kanssaan usein naapureissa kyläilemässä - mummo tykkäsi olla sosiaalinen. Koiviston tuvassa Impi paistoi leipiä suuressa leivinuunissa ja taidettiin saada mukaan lämpimäis leipääkin. Männistön muorin mökki oli pieni, mutta siitä en muista paljoakaan. Valkeisemäen talon vanhan tuvan penkillä muistan istuneeni, kävin siellä tänä kesänä ja muistot tuli elävästi mieleen. Huuhan pojat istuivat aidalla ja muistan, että olisivat minua vähän kiusoitelleet. Ainakin pelkäsin heidän lehmiään, kun mummolaan piti kulkea heidän lehmi aitauksen läpi kurasta tietä. Edelleen mökkerölle tie menee heidän pihan joka onkin hyvin turvallista.

Eräs elämänkaari päättyy, mutta uusi alkaa!