Olin sopinut tapaamisen kauppakeskukseen erään ystäväni kanssa. Sain omat asiani toimitettua ajoissa joten jäi vähän aikaa istahtaa odottamaan. Minua lähestyi mies jolla oli selvästi mielenterveydellisiä ongelmia sekä tuoksu alkon pullosta. Hän tulee viereeni seisomaan ja vilauttaa kättään jossa on kymmenen euron raha ja höpöttää jotain josta en saa selvää. Lautamieshommista tiedän, että viisainta olisi lähteä pois paikalta, mutta jostain syystä jään istumaan paikalleni. Hänen vaatetuksestaan näkee, että ei ihan tavallinen puliukko kuitenkaan suorat housut sekä paita ja pusero vielä väritys toisiinsa sopivia tosin vaatteet olivat parempia aikojakin nähneet. Hän kysyi minulta, että "onko minulla ongelmia?" johon vastasin, että ei ole. "Onko sinulla?" (monilla on sellainen käsitys, että kun on vammainen, niin on pakko olla ongelmia) Hän alkoi valittamaan, että ei tiedä mitä tekee elämälleen kertoi olevansa aivan hukassa. Kuullosti, että oli aikeissa mennä ostamaan "kossua" ja tarkoituksena juoda se yhtäsoittoa ja jäädä odottamaan kuolemaa. Olin vielä varuillani sillä hän koko ajan piti kättään puseron sisällä (enkä tiennyt, että onko siellä kättäpitempää), mutta jokin hänen olemuksessaan oli etten pelännyt. Minä tietysti aloin varovaisesti keskustella hänen kanssaan, että "eikö olisi parasta hakeutua hoitoon?".  Kehotin menemään kotiin ja miettimään sitä hoitoajatusta sillä elämässä olisi paljon annettavaa vielä, kun ei näyttänyt kovin vanhallekaan. Keskusteltiin siitä, että "kannattaako hoitaa viinalla mielenterveysongelmia? sillä ne ongelmat oppii uimaan" ja tulee vain lisää vaikeuksia. Hän vielä näytteli niitä rahojaan, että "kyllä hänellä rahaa on".

Minulla alkoi kännykkä piristä, koska ystäväni kaipaili joten aloin tekemään lähtöa tapaamispaikallamme. Samassa tulee siististi pukeutunut nainen kävelee kohti suutarinliikettä hänellä näytti olevan lääkityspäällä, mutta huomaa miehen. Tokaisee, että "hyvänen aika minun psykiatrinihan on siinä" ja kapsahtaa miehen kaulaan. Lähdin pois paikalta, mutta ehkä mies ei tehnyt sitä itsaria eilen. Olin huojentunut, kun hän sai uuden keskustelukaverin.