Sovittelijoiden etiikka koulutus oli tosi korkealaatuinen ja aihe hyvin kiinnostava,  Päivän koulutuksesta vastasi Matti Alpola - jolla oli todella asiat hallinnassa. Varsinaisesta koulutuksesta tuntui, että siitä jäi jotain myös itselle. Hienoa!

Päivän ruokailu oli järjestetty läheiseen ravintolaan - minulle tosin matka vähän hankala, kun kadut olivat tosi liukkaat. Otin autosta mukaan toisen kyynärsauvan joten ei mitään ongelmaa minulla - mutta mistä  ihmeestä kumpuaa se, että fiksut ihmiset eivät osaa suhtautua erilaisuuteen luonnollisesti. Muutama naisihminen alkoi ajattelemaan minun puolesta, että mistä minä heidän mukaansa voisin mennä? He suorastaan puuttuivat kulkemiseeni ihan ärsytyskynnykseen asti, niin kun en itse näkisi ja tietäisi mistä menen. Taisin sanoa vähän liiankin tiukasti, että ehkä mulla on asiasta aika pitkä kokemus....!!!  Eikä se siihen vielä loppunut, kun tulimme takaisin, niin johan yksi mieshenkilö kysyi, että "et kai sinne mennyt kävellen" - nyt oli minun ärsytys kynnys täysi. Vastasin, että miten sinne muuten olisi voinut mennä? - Aikuisten oikeesti olimme juuri aamupäivällä  koulutuksessa käyneet samaa asiaa läpi, että ei saa mennä soviteltavien yläpuolelle, niin nyt porukka suorastaan puuttuivat minun yksityisyyteeni.  Mitähän siitä olisi seurannut jos olisin puuttunut heidän olemiseensa, siis esim. "kun sä oot niin lihava, niin kuinka ollenkaan jaksat kävellä?" tai jotain muuta yhtä tylsää???

Haloo, miksi on niin vaikea ymmärtää, että kyllä vammaiset ihan oikeasti tietää mitä tekevät!! Jos apua kaipaan, niin minä kyllä pyydän....